سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

امیرحسین اعظمی: مهدی مهدوی‌‌کیا، ستاره اسبق تیم ملی فوتبال ایران، چند روزی است که فعالیتش را در تیم‌های پایه‌ای باشگاه هامبورگ آغاز کرده است.

مهدی مهدوی کیا

او با وجود اينكه از تيم‌هاي ليگ برتري در ايران هم پيشنهاد داشت در نهايت تصميم گرفت به آلمان برود؛ آن هم در باشگاهي كه بهترين دوران بازيگري‌اش را آنجا پشت سر گذاشته است. مهدوي‌كيا درخصوص فعاليت در هامبورگ و مسائل مختلف ديگر گفت‌وگويي اختصاصي با همشهري انجام داد.

  • كار اصلي شما در تيم‌هاي پايه هامبورگ به چه موضوعي خلاصه مي‌شود؟

من در 3تيم پايه هامبورگ (17، 16و 19سال) فعاليت مي‌كنم. قرار است در بخش فوتبال تهاجمي و ضربات ايستگاهي به اين 3تيم كمك كنم. توماس ران، همبازي سابق من هم قرار است در مورد بخش دفاعي در كنار تيم‌هاي پايه باشد.

  • ظاهرا چنين پُستي در فوتبال ايران تعريفي ندارد، درست است؟

بله، همينطور است كه شما مي‌گوييد. اين يك سيستم جديد است كه در باشگاه هامبورگ پياده مي‌شود و يك كار تخصصي است. سرمربي كار خودش را انجام مي‌دهد و وظايف ما هم مشخص است. شايد در فوتبال ايران خيلي جا نيفتاده باشد كه يك مربي به‌صورت تخصصي يك بخش از فوتبال مثل ضربات ايستگاهي يا كارهاي هجومي را در كنار سرمربي به بازيكنان آموزش دهد اما اينجا فوتبال حرفه‌اي‌تر است و من هم قرار است در فاز هجومي و ضربات ايستگاهي با توجه به تخصصي كه از دوران بازيگري‌ام داشتم به سرمربيان تيم‌هاي پايه كمك كنم.

  • چرا حاضر نشديد در فوتبال ايران كار كنيد؟

من دوست داشتم يك كار اصولي انجام دهم و مثل دوران بازيگري‌ام همه‌‌چيز را از تيم‌هاي پايه شروع كنم. من مربيگري غيراصولي را دوست ندارم و در ايران، فضا را براي فعاليتم فراهم نديدم. حتي از تيم‌هاي ليگ برتري هم پيشنهاد داشتم ولي جايي را انتخاب كردم كه از آنجا تجربيات و خاطرات خوبي داشتم. دوست داشتم مدارك مربيگري را هم در آلمان بگيريم و به‌صورت همزمان كار فني هم انجام دهم. من دنبال تجربيات جديد هستم و دوست نداشتم در ايران مربيگري كنم.

  • چرا برخي مربيان ايراني براي رسيدن به سطح بالا و مربيگري در ليگ برتر عجول هستند؟

دلايل زيادي دارد و ديدگاه‌هاي مربيان در اين زمينه متفاوت است. شايد يك عده دوست دارند زود به يك موفقيت برسند ولي اعتقاد من چيز ديگري است. قرار نيست يك بازيكن بزرگ حتما مربي بزرگ و موفقي شود چون فلسفه اين دو موضوع با هم فرق دارد. براي مربيگري بايد مطالعه كرد و به‌شدت تلاش كرد. فكر مي‌كنم راه درستي را انتخاب كردم و دوست دارم چند سالي در اينجا باشم تا بعد از آن براساس شرايط براي آينده مربيگري‌ام تصميم بگيرم.

  • ‌ قرار است مدرك مربيگري B را در آلمان بگيريد؟

به خاطر بازي در بوندس‌ليگا به‌صورت خودكار مدرك C را دارم و حالا بايد مدرك B را بگيريم. بعد از آن هم بايد مدرك A را بگيرم و آخرين مدرك هم مدرك معلمي فوتبال است. البته الان قانون عوض شده و نمي‌توانم اين كلاس‌هاي را به‌صورت متوالي پشت سر بگذارم. براي گرفتن هر مدرك بايد يك سال در يك تيم فعاليت كنم. آخرين مدرك همان مدركي است كه وحيد هاشميان ‌مدتي پيش گرفت.

  • ‌ هنوز ارتباطي صميمي با هواداران هامبورگ داريد؟

استقبال هواداران طبيعتا از تيم‌هاي پايه خيلي كمتر صورت مي‌گيرد اما با اين حال مسئولان باشگاه و هواداران خاطرات خوبي كه داشتم را برايم زنده كردند و استقبال خوبي از من داشتند. حتي تمرينات تيم‌هاي پايه در همان زميني است كه من سال‌ها قبل با تيم هامبورگ آنجا تمرين مي‌كردم.

  • اخبار فوتبال ايران را دنبال مي‌كنيد؟

كم و بيش دنبال مي‌كنم.

برانكو مربي خوبي است و اميدوارم امسال هواداران پرسپوليس را خوشحال كند. من زياد در جريان نيستم كه شرايط پرسپوليس چگونه است ولي براي اين تيم آرزوي موفقيت دارم. الان ثبات در فوتبال، نقش مهمي در موفقيت تيم‌ها دارد و تيم‌هايي كه ثبات دارند شانس زيادي براي موفقيت خواهند داشت. اما استقلال و پرسپوليس در اين زمينه هميشه مشكل دارند و از طرفي درگير حاشيه هم هستند. با ادامه اين روند موقعيت آنها در فوتبال ايران به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 301547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha